Urheile kesken päivän

Ongelma: Samoin kuin riittävä uni, myös säännöllinen liikunta on erittäin tärkeää hyvinvoinnille ja jaksamiselle. Usein käy kuitenkin niin, ettei intensiivisen työpäivän jälkeen ole enää energiaa lähteä urheilemaan, ja toisaalta aamulla on jo kiire päivän ensimmäiseen palaveriin.

Idea: Annetaan työntekijöille lupa urheilla esimerkiksi kaksi kertaa viikossa keskellä työpäivää. Jos lähistöllä ei ole sopivaa liikuntakeskusta eikä työpaikalla ole mahdollisuutta käydä suihkussa, voi kokeilla vaikkapa vain tunnin kävelylenkkiä ulkona tai venyttelytuntia. Vaikka kotiin pääsisi lähtemään vasta vähän myöhemmin, on olo tyytyväinen, koska päivän liikuntaosuus on hoidettu.

Kommentteja: Liikunta on tutkitusti erinomainen tapa katkaista työt ja puhdistaa mieltä. Ja itse asiassa ajatustyötä tekevällä ihmisille niiden yhdistäminenkään ei ole mahdoton ajatus. Joskus voi jopa tehdä ajatustyötä samalla kun urheilee. Kesken päivän pidetty liikuntatuokio nostaa energiaa loppupäiväksi ja kohonneet endorfiinit auttavat asioiden hoitamisessa. Olennaista on, että kaikki työyhteisössä kokevat tavan hyväksyttäväksi ja jopa kannustettavaksi, eikä kesken päivän pidetystä kuntoilukeikasta tarvitse potea huonoa omaatuntoa. Tässä esimiehen rooli on keskeinen.

Sitaatti tutkimuksesta: ”Kun tämän projektin innoittamana lopulta uskaltauduin joogaamaan keskellä päivää, olin tosi tyytyväinen. Mikään työ ei jäänyt tekemättä ja olin paljon energisempi ja innostuneempi.”

Julkaisemme joka viikko poimintoja Saku Tuomisen ja Pekka Pohjakallion kirjoittamasta kirjasta Työkirja – Työelämän vallankumouksen perusteet. Osa poiminnoista on lyhennetty ja muokattu blogiin sopivammiksi.

925

925 Design on paremman työelämän suunnittelutoimisto. Tehtävämme on saada ihmiset ajattelemaan rohkeammin, toimimaan järkevämmin ja väsymään vähemmän. Taistelemme työpäivien pirstaleisuutta ja sekavuutta sekä jatkuvaa kiireen tunnetta vastaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *