Unirutiineja uudistamassa

Energiahaaste on edennyt jo kuudenteen viikkoonsa. Nyt on ensimmäisen väliarvioinnin aika. Ovatko parempaan uneen annetut keinot jo tepsineet?

”Onko antamani neuvot ollut helppo ottaa osaksi omia arkirutiineja?”, energiavalmentajani Niinakin kyselee.

No ei. Vanha koira ei tosiaan tunnu oppivan uusia temppuja. Vaikka kaikki neuvot ovat hyviä ja uskon niiden toimivuuteen, on aloittaminen ollut vaikeaa. Niin kuin uusissa tavoissa yleensä. Tapojen luomisen gurut sanovatkin, että uuden tavan luomisessa pitää ottaa pieniä ja näkyviä askeleita ja muistaa niin rationaalinen kulma, emotionaalinen kulma kuin ympäristökin.

”Mikä keinoista on ollut helpoin, mikä vaikein?”, Niina jatkaa kyselemistään.

Töiden tekoa olen onnistunut vähentämään kello 19 jälkeen. Yrittäjän mieli ei pysähdy, mutta kahden tyttäreni harrastukset auttavat. Kevyt liikunta illalla ei onnistu millään. Yleensä liikun liian vauhdilla ja se myöhäistää nukahtamista. Rauhallinen sauna sen sijaan tuntuu toimivan. Rauhoittuminen kirjaa lukemalla antaa vielä odottaa itseään. Jos haluan tehdä lukemisesta tavan, tulisi minun tapojen synnyttämisen teorioiden mukaan pitää kirjoja helposti saatavilla. Eli lukeminen onnistuu, kun kirjaan tarttuminen on näppärää.

”Heräätkö edelleen neljä-kuuden aikaan?”, Niina vielä tiedustelee.

En ihan noin aikaisin. Heti kuuden tuntumassa. Toisaalta säpsähtelen aamuyöstä ja loppuyön tunnit eivät oikein anna lepoa. Vireystila voisi olla siis parempikin.

Palataan vielä hetkeksi tapagurujen oppeihin. Rationaalinen kulma on minulla kunnossa. Siksi tämä haastekin on aloitettu. Mutta sekä ympäristön muuttaminen sopivaksi että emotionaalisen palkkion saaminen näihin tehtäviin olisi oleellista saada parempaan kuntoon. Tästä lisää tulevissa blogeissa.

ps. Tuttuni kirjoittaa unesta ja uniongelmista mielenkiintoista blogia nimeltään Sensitive Sleeper. Kannattaa tutustua!

Laturin energiatestin tulokset herättivät toimitusjohtajamme Pekan tajuamaan, että omalle hyvinvoinnille ja työteholle on tehtävä jotain. Pekan tavoite on saada syksyn aikana energiatasonsa nousuun valmentajansa Laturin Niina Palmun avustuksella. Blogin lisäksi energiahaasteen etenemistä voi seurata Pekan twitterissä @pohjakallio ja #ppenergia.

Pekka

925 Designin toimitusjohtajalla Pekalla on takanaan pari vuosikymmentä erilaisia liiketoiminnan, tuotekehityksen, innovaatiotoiminnan ja markkinoinnin johdon tehtäviä ympäri maailmaa. Pekan intohimo on merkityksen kirkastaminen ja parempi johtaminen.

Niina

Niina Palmulla on lähes 20 vuoden kokemus hyvinvointialalta motivoivien liikuntatuotteiden kehittämisestä, kouluttamisesta sekä ryhmäliikunnan vetämisestä. Tällä hetkellä hänen vastuulla on terveellisen ja aktiivisen elämäntavan edistämiseen suunnatun tuotteen kehitys Laturilla.

Avainsanat: , , ,

Yksi kommentti kirjoitukseen “Unirutiineja uudistamassa

  1. Kiitos Pekka etta toit blogini esille! Kutsun kaikki 925 fanit, jotka kaipaavat parempaa unta tykkäämään meidän FB sivuista ja tulemaan mukaan hyvän unen missioon! Työhön liittyvä stressi ja huoli unesta ovat suurimmat syyt huonolaatuiseen uneen. On hyvä tietää että ns. ”hyvät nukkujat” eivät mieti unta minuuttiakaan päivisin kun taas herkät nukkujat hermoilevat jo aamusta, että tuleekohan sitä unta ensi yönäkään. Kun lähtee etsimään parempaa untaa on hyvä sisäistää se, että uniongelmat eivät synny öisin. Hyvä uni lähtee hyvästä elämäntasapainosta. Kun on päivisin aikaa murehtia, luoda ja miettiä syntyjä syviä, sitä ei tarvitse tehdä öisin. Rentoutumisen ja oman ajan merkitys on tänä 24/7 aikana kriittisessä roolissa. Ja jos rentoutuminen on vaikeaa ja siihen ei koskaan ole aikaa, voi olla melko varma siitä ettei nukkuminenkaan ole ihan helppoa (ei ainakaan herkille nukkujille). Hyviä unia kaikille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *