Tutki yrityksen aidot arvot

Ongelma: Unohdamme aivan liian usein, että jokaisessa yrityksessä on jo olemassa omat arvonsa. Ne näkyvät tavoissa, joilla yrityksessä toimitaan arkisissa tilanteissa. Siksi se, että listaamme uusia arvoja irrallaan todellisuudesta, ei muuta tilannetta miksikään.

Idea: Sen sijaan, että aletaan keksimällä keksiä uusia arvoja, aloitetaan arvoprosessi rohkeasti selvittämällä täysin avoimin mielin todellisuus: mitkä ovat jo nyt firman vahvoja ja aitoja arvoja ja mitkä taas mahdollisia kielteisiä toimintatapoja ja sen jälkeen pyritään vahvistamaan hyviä ja tekemään jotain huonoille. Tästä on voi tehdä esimerkiksi videon, jossa työntekijät puhuvat yrityksen aidoista arvoista korulauseiden sijaan.

Kommentteja: 925-hankkeen aikana tunnistimme selvästi, että sillä, mitä yrityksen powerpointeissa tai vuosikertomuksissa lukee, ei ole tavalliselle työntekijälle juuri mitään merkitystä. Arvojen pitää näkyä arjessa ja niiden pitää olla tekoja.

Sitaatti tutkimuksesta: ”Muistan kyllä yrityksemme arvot, mutta ei niillä minulle mitään merkitystä ole.”

 

Julkaisemme joka viikko poimintoja Saku Tuomisen ja Pekka Pohjakallion kirjoittamasta kirjasta Työkirja – Työelämän vallankumouksen perusteet. Osa poiminnoista on lyhennetty ja muokattu blogiin sopivammiksi.

925

925 Design on paremman työelämän suunnittelutoimisto. Tehtävämme on saada ihmiset ajattelemaan rohkeammin, toimimaan järkevämmin ja väsymään vähemmän. Taistelemme työpäivien pirstaleisuutta ja sekavuutta sekä jatkuvaa kiireen tunnetta vastaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *