Testaa arvot lapsilla (tai eläkeläisillä)

Ongelma: Olemme alkaneet käyttää eräänlaista epäkieltä, joka on niin monimutkaista, että se ei enää vetoa tunteisiin. Pahimmillaan käytämme ilmaisuja, jotka ihmiset ymmärtävät aivan eri tavalla.

Idea: Testataan firman keskeiset periaatteet, kuten missio, visio ja arvot, lapsilla tai eläkeläisillä. Jos he ymmärtävät ja parhaimmillaan jopa innostuvat niistä, on mahdollista, että myös työntekijät tekevät niin. (Samaa ajatusta voi käyttää myös roolin testaamiseen eli ymmärtävätkö lapset, mitä isä tai äiti tekee. Jos eivät, saattaa olla, ettei isä tai äitikään ymmärrä.) Testaamistapahtuma saattaa olla silmiäaukaiseva ja hyvin hauska ja siitä on mahdollista tehdä myös video, joka helpottaa mission, vision ja arvojen kommunikointia.

Kommentteja: Havaintojemme mukaan ihmiset ovat niin turtuneita tyypilliseen bisneskieleen, että heräävät vasta kun joku uskaltaa puhua eri tavalla.

Sitaatti tutkimuksesta: ”Minä itse asiassa testaan usein ajatuksiani lapsillani. Jos kymmenvuotias ei ymmärrä, mistä puhumme, ajattelu ei todennäköisesti ole riittävän selkeää.”

Julkaisemme joka viikko poimintoja Saku Tuomisen ja Pekka Pohjakallion kirjoittamasta kirjasta Työkirja – Työelämän vallankumouksen perusteet. Osa poiminnoista on lyhennetty ja muokattu blogiin sopivammiksi.

925

925 Design on paremman työelämän suunnittelutoimisto. Tehtävämme on saada ihmiset ajattelemaan rohkeammin, toimimaan järkevämmin ja väsymään vähemmän. Taistelemme työpäivien pirstaleisuutta ja sekavuutta sekä jatkuvaa kiireen tunnetta vastaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *