Tempaise iSpy-teemapäivä

Ongelma: Jokainen hankkeessa haastateltu ihminen tunnisti, kuinka tärkeää olisi olla kiinnostunut siitä, mitä kilpailijat tekevät – silti vain ani harva seurasi tätä säännöllisesti.

Idea: Otetaan käyttöön kerran keväässä ja syksyssä järjestettävä iSpy-päivä, joka käytetään kokonaan kilpailijoiden tutkimiseen, analysointiin ja inspiraation etsimiseen erilaisin keinoin. Esimerkiksi:

Mystery shopping: Vieraile omaa ja kilpailijan tuotetta myyvissä liikkeissä. Keskustele myyjien kanssa ikään kuin olisit ostamassa oman tai kilpailijan tuotteen. Kumman ostaisit, jos tämän perusteella valitsisit tuotteen?

Trend walk: Varaa aikaa esimerkiksi matkoilla siihen, että vietät aikaa paikoissa, joissa trendisetterit ja kohderyhmänne viettävät aikaansa: kaupoissa, kahviloissa, klubeilla, skeittipuistoissa… Mitä tuotteita heillä on mukanaan?

Vietä päivä mediassa: Lue lehtiä ja selaile nettiä. Missä törmäät kilpailijoihinne? Miten yrityksesi näkyy ja miten se vertautuu kilpailijoihin? Valitse myös medioita, jotka eivät heti tule mieleesi. Onko kilpailjanne läsnä jossain, missä te ette ole?

Kommentteja: iSpy-päivän ei välttämättä tarvitse kestää koko päivää; puolikin päivää on parempi kuin ei mitään. Tuloksista on hyvä järjestää tiimin tai osaston kesken sessio, jossa käydään yhdessä läpi havainnot.

Sitaatti tutkimuksesta: ”Vaikkemme löytäneetkään mitään todella mullistavaa, päivä oli jo tiimihengen näkökulmasta hyödyllinen. Ei jää varmuudella viimeiseksi kerraksi.”

Julkaisemme joka viikko poimintoja Saku Tuomisen ja Pekka Pohjakallion kirjoittamasta kirjasta Työkirja – Työelämän vallankumouksen perusteet. Osa poiminnoista on lyhennetty ja muokattu blogiin sopivammiksi.

925

925 Design on paremman työelämän suunnittelutoimisto. Tehtävämme on saada ihmiset ajattelemaan rohkeammin, toimimaan järkevämmin ja väsymään vähemmän. Taistelemme työpäivien pirstaleisuutta ja sekavuutta sekä jatkuvaa kiireen tunnetta vastaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *