Syömistä suunnittelemaan

Tämän viikon Energiahaasteen aiheena on ravinto. Olen mielestäni aina syönyt kohtalaisen järkevästi. Aamiaista en jätä väliin koskaan. Päivä siis alkaa hyvin. Kuitenkin myöhemmin iltapäivällä iskee tuska. Haluaisin syödä kevyemmin, mutta salaattilounaan jälkeen nälkä kurnii seuraavan kerran jo kahden maissa. Eväitä en ole oppinut tuomaan mukanani.

Laturin Niina lupasi auttaa minua myös ravintoasioissa. Mitä minun pitäisi syödä töissä ja miten saisin huolehdittua eväät mukaan?

“Kunnon aamupala on paras mahdollinen startti päivälle,” Niina kannustaa. “Tuosta kannattaa pitää tiukasti kiinni, mutta iltapäivän tuska täytyy saada pois. Ravinnon suhteen huoltovälin tulisi olla 3-4h. Tuolloin verensokeri pysyy tasaisena ja jaksaminen kohdallaan. Muista, että kroppa ja aivot ovat moottori, joka  tarvitsee tasaisesti energiaa vauhdissa pysymiseen. Salaattia on hyvä syödä puoli lautasellista. Salaatin lisäksi kehosi tarvitsee kuitenkin myös proteiinia, kuten lihaa, kalaa tai maitotuotteita, ja hyviä hiilihydraatteja, kuten täysjyväviljaa. Unohda siis pelkkä salaatin rouskuttelu.”

Selvä. Pelkällä salaatilla ei siis elä. Työpaikan lähellä on onneksi hyviä lounasravintoloita, joten proteiinitasot saadaan varmasti kuntoon. Mutta entä jos nälkä kuitenkin iltapäivällä iskee?

“Tuo viikon alussa välipala-ainekset työpaikalle valmiiksi tai osta vaikka lounasreissulla lähikaupasta valmiina”, Niina neuvoo. “Välipalaksi sopii täysjyvävoileipä ja maitolasi tai vaikkapa marjarahka. Säännöllisyys on tärkeää, mutta haasteellista. Tähänkin auttaa suunnittelu. Laita kännykkä piippaamaan rahkataukoa aina klo 14. Kroppasi unohtaa herkuttelutarpeet, kun se saa laadukasta ravintoa säännöllisesti. Kokeile viikon verran ja huomaat eron myös jaksamisessa.”

Hyvä idea. Viime viikolla kalenteriin lisättiin kuntopalaverit tenniksen ja kuntosalin parissa, nyt kännykkään rahkahälytys. Simppeliä, mutta toimivaa. Tärkein neuvo tuntuu Energiahaastessa olevan sama kuin muussakin työtapojen parantamisessa: suunnittelemalla voittoon!

Laturin energiatestin tulokset herättivät toimitusjohtajamme Pekan tajuamaan, että omalle hyvinvoinnille ja työteholle on tehtävä jotain. Pekan tavoite on saada syksyn aikana energiatasonsa nousuun valmentajansa Laturin Niina Palmun avustuksella. Blogin lisäksi energiahaasteen etenemistä voi seurata Pekan twitterissä @pohjakallio ja #ppenergia.

Pekka

925 Designin toimitusjohtajalla Pekalla on takanaan pari vuosikymmentä erilaisia liiketoiminnan, tuotekehityksen, innovaatiotoiminnan ja markkinoinnin johdon tehtäviä ympäri maailmaa. Pekan intohimo on merkityksen kirkastaminen ja parempi johtaminen.

Niina

Niina Palmulla on lähes 20 vuoden kokemus hyvinvointialalta motivoivien liikuntatuotteiden kehittämisestä, kouluttamisesta sekä ryhmäliikunnan vetämisestä. Tällä hetkellä hänen vastuulla on terveellisen ja aktiivisen elämäntavan edistämiseen suunnatun tuotteen kehitys Laturilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *