Myy yritys paremmin jokaiselle uudelle työntekijälle

Ongelma: Ihmiset eivät tunne yritystä omakohtaisesti työhön tullessaan. Visio, missio ja arvot ovat ehkä vain firman kotisivuilta luettua sanahelinää. Lisäksi vie aikansa päästä kärryille yrityksen työskentelytavoista ja viestintävälineistä.

Idea: Kootaan yrityksestä yrityksen hengen mukaan laadittu, mielellään mahdollisimman innostava ja samalla rehellinen tietopaketti uudelle työntekijälle. Sen tehtävä on tuoda yrityksen tavoitteet henkilökohtaiselle tasolle ja kertoa siitä, miten esimerkiksi arvot toteutuvat arjessa. Parhaimmillaan työkulttuuria kuvaillaan uskottavasti ja niin, että työntekijät allekirjoittavat ydinviestin. Esimerkiksi: Meillä vältetään sähköpostia ja käytetään ensisijaisesti chattia ja firman sisäisiä keskustelufoorumeita.

Kommentteja: 925-tutkimuksessa kävi ilmi, että yllättävän monesta yrityksestä puuttuu kunnollinen käytännön perehdytys työn arkeen. Usean vuodenkaan jälkeen missio ei välttämättä ole selvä, ja uusiin työtapoihin ja yrityskulttuuriin perehtyminen vie kohtuuttoman pitkään, kun työntekijä yrittää keräillä palasia sieltä täältä. Yksi kunnon perehdytyspäivä yhdessä esimiehen tai tiimiläisen kanssa auttaisi pääsemään nopeasti mukaan ja käsiksi varsinaiseen tuottavaan työhön.

Sitaatti tutkimuksesta: ”Olisi aivan mahtavaa, jos olisi olemassa tällainen väline. Luulen, että se sitouttaisi myös nykyisiä työntekijöitä yritykseen ihan eri tavalla.”

Julkaisemme joka viikko poimintoja Saku Tuomisen ja Pekka Pohjakallion kirjoittamasta kirjasta Työkirja – Työelämän vallankumouksen perusteet. Osa poiminnoista on lyhennetty ja muokattu blogiin sopivammiksi.

925

925 Design on paremman työelämän suunnittelutoimisto. Tehtävämme on saada ihmiset ajattelemaan rohkeammin, toimimaan järkevämmin ja väsymään vähemmän. Taistelemme työpäivien pirstaleisuutta ja sekavuutta sekä jatkuvaa kiireen tunnetta vastaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *