Liikunta kuntoon

Minulla on suomalaisen miehen liikuntaongelma. Pelasin nuorena joukkuepelejä: lätkää ja jalkapalloa. Lisäksi hyppäsin korkeutta, pelasin squashia ja tennistä. Olin tosi hyvässä kunnossa. Toisaalta inhosin ja inhoan edelleen kaikkia yksin harrastettavia lajeja – lenkkiä, uintia, hiihtoa.

Nyt kun aikamiehenä urheilen, yritän urheilla kuin nuorena. Korkealta ja kovaa. Tennistä pelaan yhä säännöllisesti, mutta muuhun liikuntaa ryhtyminen on vaikeaa. Salilla käynnin jälkeen sattuu. Kuntokickboxingissa riehuin itseni henkihieveriin. Kun kunto ei ole huipussaan ja koko ajan koskee, ei lajia tule jatkettua.

Tennistä aion jatkaa, mutta mitä muuta voisin kokeilla? Suostun kokeilemaan lähes mitä vain. Kysyin valmentajaltani Niinalta suosituksia.

“No nyt on motivaatio hyvässä kunnossa.” Niina kehuu. “Aamutennis korkealta, kovaa ja kerran viikossa on hieno juttu. Viikkopakettiin voisi lisätä vielä yhden peruskestävyyttä ja yhden lihaskuntoa parantavan liikuntasession. Kaltaisellesi sosiaaliselle liikkujalle sopisi parhaiten jokin ryhmäliikuntalaji. Kahvakuula? Jooga? Sisäpyöräily? Kolmella treenillä viikossa on hyvä lähteä liikkeelle.”

Kolme treeniä viikossa ei kuulosta mahdottomalta. Mutta miten saisin sovitettua liikunnan arkeen?

“Tässäkin tärkeää on suunnitelmallisuus.” Niina neuvoo. “Varaa kalenteriisi ajat myös palavereille kuntosi kanssa ja pidä niistä kiinni! Priorisoi oma aika ja jaksaminen korkealle.“

Kuntopalaverit kalenteriin. Selvä homma. Vielä kun tästä kaikesta saisi muodostettua mukavan tavan.

“Liikunnan tulisi olla niin mukavaa, ettei sitä malttaisi jättää väliin.” Niinakin muistuttaa. “Yksi hyvä vinkki on sporttailun  jälkeen pysähtyä fiilistelemään liikunnan tuomaan hyvää oloa ja palauttaa tuo hyvä fiilis mieleen silloin kun sohva houkuttelee.”

Laturin energiatestin tulokset herättivät toimitusjohtajamme Pekan tajuamaan, että omalle hyvinvoinnille ja työteholle on tehtävä jotain. Pekan tavoite on saada syksyn aikana energiatasonsa nousuun valmentajansa Laturin Niina Palmun avustuksella. Blogin lisäksi energiahaasteen etenemistä voi seurata Pekan twitterissä @pohjakallio ja #ppenergia.

Pekka

925 Designin toimitusjohtajalla Pekalla on takanaan pari vuosikymmentä erilaisia liiketoiminnan, tuotekehityksen, innovaatiotoiminnan ja markkinoinnin johdon tehtäviä ympäri maailmaa. Pekan intohimo on merkityksen kirkastaminen ja parempi johtaminen.

Niina

Niina Palmulla on lähes 20 vuoden kokemus hyvinvointialalta motivoivien liikuntatuotteiden kehittämisestä, kouluttamisesta sekä ryhmäliikunnan vetämisestä. Tällä hetkellä hänen vastuulla on terveellisen ja aktiivisen elämäntavan edistämiseen suunnatun tuotteen kehitys Laturilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *