Ketjuta Chains.cc:lla tapasi paremmaksi

Älä riko ketjua. Jerry Seinfieldkin vannoo tämän periaatteen nimiin. Hän on paljastanut oman menestyksensä salaisuuden: hyväksi koomikoksi tullaan vain kirjoittamalla parempia vitsejä. Jotta voi kirjoittaa parempia vitsejä, on syytä kirjoittaa joka päivä.

Jotta voi kirjoittaa joka päivä, täytyy luoda tapa. Seinfield ripusti ison kalenterin näkyvälle paikalle ja alkoi piirtämään punakynällä rukseja joka päivä saatuaan kirjoitustehtävänsä valmiiksi.

Rukseista muodostuu pian ketju. Ihmismieli pitää ketjun näkemisestä eikä halua katkaista sitä.

Sovellus Chains.cc vannoo saman periaatteen nimiin. Suomalainen työkalu löytyy sekä verkosta osoitteesta Chains.cc että iPhone -applikaationa. Palvelu on yksinkertainen ja käytön aloittaminen on helppoa: luo tili parilla klikkauksella, kirjoita tapa ylös ja aloita ketju.

Screenshot of Chains Screenshot of Chains mobile

Toinen hyvä keino, joka auttaa uusien tapojen luomisessa, on kertoa uudesta tavasta kaikille. Chains -työkalussa on siksi julkisia ryhmiä, joissa kuka vaan voi julkistaa oman ketjunsa ja kannustaa muita ryhmän jäseniä.

Kokeilin tätä blogia varten luoda julkisen Chains -ryhmän nimeltä 925.

Aloitin lisäämällä sinne yhden oman tavan: sähköpostin siivouksen. Se on tapa, josta olen viime aikoina lipsunut aivan liikaa. Poistan ja hallinnoin viestejä kyllä päivittäin, mutta haluaisin saada sähköpostin säännöllisesti täysin tyhjäksi. Kokeilen nyt lisätä siivouskertoja yhdestä kerrasta kahteen kertaan per viikko, jolloin urakka on nopeampi.

Sinä voit tehdä saman. Ryhmä on julkinen ja kaikille avoin. Toisin sanoen voit saman tien luoda ryhmään yhden 925-henkisen tavan, josta haluat opetella pitämään kiinni. Voit vaikka yhdistää tämän Työtapatestiin.

Muista kuitenkin, että et ahdehdi. Jos yrität muuttaa monta tapaa kerrallaan, onnistumismahdollisuutesi pienenevät dramaattisesti.

Paula

Paula toimii parhaillaan päätoimisena opiskelijana syventyen suureen intohimoonsa designajatteluun bisneksessä. Opintojen ohessa Paula toimii markkinoinnin ja viestinnän tukena.

Avainsanat: ,

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *