Juttusilla uniasiantuntijan luona

Tapasin kesällä armeijan tupakaverini Mikael Sallisen 26 vuoden tauon jälkeen. Mikael on tutkinut unta jo vuosia. Niinpä käytin tilannetta hyväkseni ja kyselin häneltä kommentteja energiahaasteeseeni.

Mikael, olet seurannut energiahaastettamme jo jonkin aikaa. Mitä mieltä olet kirjottamastamme tilanteesta?

Mikael Sallinen

Psykologi Mikael Sallinen on tutkinut unta yli 15 vuotta. Hän toimii tiimipäällikkönä Työterveyslaitoksella ja osa-aikaisena tutkimusprofessorina Jyväskylän yliopistossa.

”Tässä on yritystä! Kaksi seikkaa, mitkä pistävät myönteisesti silmään, ovat ”pala kerrallaan” -strategia ja muutosten vieminen arkipäivän tilanteisiin.  Tässä mielessä homma menee kuin oppikirjasta: hyvä motivaatio, muutokset pilkkominen osatavoitteisiin sekä konkreettisuus. Myös huumori vaikuttaisi olevan matkassa mukana. Harva saa vietyä läpi näin konkreettisia muutoksia  otsa kurtussa. Huumorin avulla lipsahdukset entisiin rutiineihin eivät muodostu liian isoiksi jutuiksi.

Itse asiassa hyvin alkanut elämäntapamuutos usein tyssää siihen, että repsahdukset tulkitaan koko projektin epäonnistumiseksi. Yleensä kyseessä on kuitenkin vain lipsahdus, joita aina tapahtuu, kun siirrytään uusiin käytäntöihin. Kaiken kaikkiaan uskon, että olet matkalla kohti pysyviä muutoksia elintavoissasi.”

Tiedän, etteivät temput auta, mutta kysyn tätä kuitenkin. Herään edelleen hieman liian aikaisin eikä olo unen jälkeen ole kovin virkistynyt. Mistä aamuherääminen aikaisin ja pöllähtäneenä voisi johtua?

”Uni on yksi herkimmistä elämänalueista siinä mielessä, että emme voi vain päättää nukkua hyvin ja sitten tosiaan nukkua hyvin. Moni muu niin sanottu terveyskäyttäytymisen alue on tässä suhteessa erilainen. Voimme esimerkiksi päättää käyvämme lenkillä kolmesti viikossa ja – jos tahdonvoimamme riittää – tosiaan toteuttaa suunnitelmamme. Uni on siis tässä mielessä enemmän oman kontrollimme ulkopuolella. Toki voimme siihenkin vaikuttaa, kuten olet pyrkinyt tekemäänkin. Säännöllinen ja järkevä uni-valverytmi, miellyttävä liikunta, joka päättyy muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa, sekä rentoutuminen ja rauhoittuminen ennen nukkumaanmenoa ovat hyväksi todettuja keinoja.

Aina on tietysti myös mahdollista, että kyseessä olisi jokin elimellinen ongelma, joka ei erilaisilla unihygienian eli unen huollon keinoilla korjaannu. Toisaalta voi olla niinkin, että alkamalla kovasti kiinnittää huomiota omaan uneen, siitä voi tehdä itselleen suuremman ongelman ja tämä vain vaikeauttaa nukkumista.

Olen sitä mieltä, että voisit nyt jatkaa hyvin alkanutta elintapamuutostasi ja katsoa ihan rauhassa, josko se unikin siitä paranisi. Yleensä se alkaa parantua, kun voimakkain muutosvaihe on ohi. Ja sinähän olet nyt keskellä muutosta.”

Kiitokset Mikaelille hyvistä neuvoista ja rohkaisevista kommenteista. Tästä on hyvä jatkaa. Kävin muuten eilen aamujoogassa ennen työpäivää. Ei huono.

Laturin energiatestin tulokset herättivät 925 Designin Pekan tajuamaan, että omalle hyvinvoinnille ja työteholle on tehtävä jotain. Pekan tavoite on saada syksyn aikana energiatasonsa nousuun valmentajansa Laturin Niina Palmun avustuksella. Blogin lisäksi energiahaasteen etenemistä voi seurata Pekan twitterissä @pohjakallio ja #ppenergia.

Pekka

925 Designin toimitusjohtajalla Pekalla on takanaan pari vuosikymmentä erilaisia liiketoiminnan, tuotekehityksen, innovaatiotoiminnan ja markkinoinnin johdon tehtäviä ympäri maailmaa. Pekan intohimo on merkityksen kirkastaminen ja parempi johtaminen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *