Hyvän viikon muistilista

1. Muuta aikakäsitystäsi. Siirry tarkkailemaan aikaansaamistasi ajan sijaan. Nykyinen ajatus 40 tunnin työviikosta on jo lähtökohtaisesti harhaanjohtava, koska ihminen tekee ajatustyötä kellon ympäri, halusi tai ei. Riko päiväsi erilaisiin paloihin. Jaa päiväsi proaktiivisiin ja reaktiivisiin tunteihin ja pidä huolta, että ensin mainittuja on aina vähintään puolet.

2. Tunnista olennainen. Opettele tunnistamaan asiat, jotka ovat sinulle ja yrityksellesi kaikkein tärkeimmät ja hyödyllisimmät ja varaa niille aikaa kalenteristasi. Ja koska hyvin suuri osa sekä työn ilosta että työtehosta riippuu näistä asioista, tee ne hyvin ja varaa niille riittävästi aikaa sen sijaan, että teet valtavasti kaikkea keskinkertaisesti.

3. Unohda work-life balance. Älä edes tavoittele sitä, koska mielesikään ei tee tätä erottelua. Anna sen sijaan työn ja arjen sekoittua luontevasti ja keskity tavoittelemaan hyvää ja tasapainoista elämää.

4. Havainnoi innolla. Muutos, kaiken kehittäminen, lähtee aina ihan oikeasta, itse tehdystä havainnosta. Tarkkaile ajankäyttöäsi, tunnetilojasi, energiatasoasi. Pidä esimerkiksi päiväkirjaa. Huomioi, mikä innostaa sinua, mikä ahdistaa. Muutos on mahdollista vain jos oivallat, mitä haluat muuttaa.

5. Suunnittele huolella. Suunnittele viikkosi etukäteen, edellisen työviikon päätteeksi, ja jokainen päiväsi edellisen päivän päätteeksi. On selvää, ettet pysty välttämään yllättäviä asioita, jotka sotkevat osan suunnitelmistasi, mutta viikkosi ei voi koostua yksinomaan niistä. Ole siis valmis muuttamaan suunnitelmiasi, mutta älä tee niin liian helposti.

6. Tyhjennä mieltäsi. Ihmisen mielelle on haitallista, jos tekemättömät työt vaivaavat jatkuvasti. Asioiden siirtäminen mielestä erilliselle to-do-listalle on hyvä asia, kunhan oppii myös tyhjentämään tätä listaa. Ehdotamme tähän mallia, jossa siirretään asioita mielestä listalle ja listalta kalenterin vapaisiin koloihin, pieniinkin. Ja pidä listoilla sekä työ että kotiasiasi, sillä tässäkään asiassa mielesi ei niitä erottele. Tekemätön kotiasia haittaa työntekoa ja toisinpäin.

7. Pidä joutilaita koloja mutta täytä ne. Havaintojemme mukaan ihmisille on todella tärkeää, että päivämme ovat joustavia, mutta meillä on myös valtava määrä tekemättömiä asioita, jotka vaivaavat. Molemmat on mahdollista ratkaista samalla kertaa opettelemalla täyttämisen tapa. Jotta kykenet reagoimaan asioihin, pidä päivässäsi vapaita koloja, mutta jos ne eivät täyty tai jos päivääsi aukeaa yllättäen uusia koloja, täytä ne tekemättömillä asioilla. Säilytät rentouden, mutta lisäät aikaansaamisen ja hallinnan tunnetta.

8. Rakenna viikkoosi muutama vakiopalanen. Analysoi viikkosi huolella ja mieti, mitä todennäköisesti tarvitset joka viikko. Varaa näille muutama kolo. Jos joudut kirjoittamaan paljon esityksiä tai presentaatioita, varaa viikkoosi yksi ”turvapaikka”, jonka kesto on vähintään kaksi tuntia. Tällöin sinun ei tarvitse juuri koskaan panikoida, jos eteesi tulee isompaa työmäärää vaativa haaste – sille on olemassa aina oma paikkansa. Varaa myös jokaiseen viikkoon yksi pyhä aika, jota et peru. Se on aika, jolloin saat tehtyä olennaisen, vaikka kaikki muu kaatuisi päälle. Tee koko organisaatiolle ja asiakkaillesi tiedoksi, että tähän aikaan et ole tavattavissa. Alun yllätyksen jälkeen kaikki alkavat arvostaa tätä aikaa.

9. Rakenna itsellesi erilaisia työtiloja. Kun suunnittelet työrytmiäsi, suunnittele myös työpaikkojasi. Työpäivässäsi on hyvin erityyppisiä tehtäviä, jotka vaativat erilaista mielentilaa ja rauhaa. Mieti itsellesi ainakin kolme erilaista työtilaa, joista yksi voi olla nykyinen toimistosi. Siinä ja sen välittömässä lähistössä voit hoitaa pääosan juoksevista asioista. Toinen tila voi olla eräänlainen välitila, jossa kykenet keskittymään paljon toimistoa paremmin ja jonka koet inspiroivaksi. Se voi esimerkiksi olla kahvila tai jokin toimiston yllättävä tila, jota saat käyttää. Ja kolmas tila on paikka, jossa mikään ei häiritse sinua.

10. Muista tauot, tauot, tauot. Opettele taukojen pitämisen tapa. Se on todella tärkeää. Pidä vähintään yksi tauko aamupäivällä ja yksi iltapäivällä. Tauko tarkoittaa tietoista rauhoittumista ja mielellään vaikkapa jaloittelua tai ulkoilua. Jo muutaman minuutin tietoisen tauon merkitys on iso.

Julkaisemme joka viikko poimintoja Saku Tuomisen ja Pekka Pohjakallion kirjoittamasta kirjasta Työkirja – Työelämän vallankumouksen perusteet. Osa poiminnoista on lyhennettyjä ja muokattuja blogiin sopivammiksi.

925

925 Design on paremman työelämän suunnittelutoimisto. Tehtävämme on saada ihmiset ajattelemaan rohkeammin, toimimaan järkevämmin ja väsymään vähemmän. Taistelemme työpäivien pirstaleisuutta ja sekavuutta sekä jatkuvaa kiireen tunnetta vastaan.

Yksi kommentti kirjoitukseen “Hyvän viikon muistilista

  1. […] Naisyrittäjän arki ei kuitenkaan ole ruusuilla tanssimista, ja ilman työn iloa sekä itsestänsä huolehtimista moni ei jaksaisi. Naisyrittäjä nimittäin työskentelee paljon toimeentulonsa eteen. Työviikko venyy keskimäärin 48 tunnin mittaiseksi, ja työntekijöitä palkanneet työskentelevät jopa vielä enemmän. Siten omaan ajankäyttöön kannattaa kiinnittää huomiota ja jakaa vastuuta, kun se on mahdollista. Omaan ajankäyttöön auttaa muun muassa Saku Tuomisen ja Pekka Pohjakallion vinkit. […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *