Heidi Grant Halvorsonin ohjeet onnistumiseen

Miksi jotkut ihmiset tuntuvat onnistuvan tavoitteissaan paremmin kuin muut? Entä miksi jotkut tavoitteet tuntuvat toteutuvan paremmin kuin toiset?

Columbia Universityn motivaatiotieteiden professori Heidi Grant Halvorson on tutkinut, mistä tavoitteissa onnistuminen johtuu ja kirjoittanut aiheesta mm. kirjoissaan Succeed: How We Can Reach Our Goals ja Nine Things Successful People Do Differently. Jälkimmäisessä hän listaa yhdeksän neuvoa, jotka auttavat sinua saavuttamaan tavoitteesi:

1. Määrittele tavoitteesi täsmällisesti.
Kun määrittelet tavoitteesi mitattavaan muotoon, sinun on helpompi huomata, milloin olet saavuttanut sen. “Pudotan 5kg painoa” on selkeämpi kuin “pudotan vähän painoa”. Tavoitteen tarkka määrittely pitää sinut myös paremmin motivoituneena. Määrittele selkeästi myös askeleet, jotka sinun pitää ottaa päästäksesi päämäärääsi. Näin pystyt helpommin toteuttamaan niitä. Esimerkiksi ”syön iltapalan ennen kello yhdeksää” on helposti noudatettava ohje itselle.

2. Tartu hetkeen.
Arjen kiireessä omat tavoitteet unohtuvat helposti, ja mahdollisuudet tehdä asioita tavoitteidemme saavuttamiseksi jäävät huomaamatta. Vaikka päivässä olisi rauhallinen tunti, jää juoksulenkki tekemättä tai tärkeä puhelu soittamatta vain, koska emme tartu tuohon tilaisuuteen. Jotta nämä otolliset hetket eivät vain lipuisi ohi, päätä etukäteen, missä ja milloin aiot toimia tavoitteidesi eteen. Määrittele  tarkasti, kuinka tulet toimimaan, kun sopiva hetki koittaa. Esimerkiksi: ”Tiistaina ja torstaina juoksen puoli tuntia ennen töihin menoa.”

3. Seuraa edistymistäsi.
Tavoitteen saavuttaminen vaatii säännöllistä, objektiivista seurantaa – joko itsesi tai jonkun muun toimesta. Jos et tiedä, missä kohtaa olet menossa, et voi korjata kurssiasi matkan varrella. Mittaa siis edistymistäsi säännöllisesti, viikottain tai päivittäin tavoitteesta riippuen.

4. Ole realistinen optimisti.
Kun asetat itsellesi tavoitteita, ei ole pahitteeksi uskoa omaan kykyysi saavuttaa ne. Tämä on äärettömän hyödyllistä motivaation luomiseksi ja säilyttämiseksi. Älä kuitenkaan aliarvioi tehtävän vaikeutta. Valtaosa tavoittelemisen arvoisista asioista vaatii työtä, aikaa, suunnittelua ja sinnikkyyttä. Jos kuvittelet, että asiat tapahtuvat kuin itsestään, et ole kunnolla varautunut edessä olevaan rupeamaan ja epäonnistut paljon todennäköisemmin.

5. Keskity kehittymään, älä ”olemaan hyvä” jossakin.
On tärkeää uskoa omaan kykyyn saavuttaa tavoitteita, mutta on myös tärkeää uskoa, että pystyt kehittämään itsellesi tuon kyvyn. Moni uskoo omien ominaisuuksiensa – älykkyyden, persoonallisuuden, fysiikan jne. – olevan annettuja ja muuttumattomia. Tämän seuraksena tavoitteet liittyvät usein noiden ominaisuuksien todisteluun sen sijaan, että keskityttäisiin hankkimaan ja kehittämään uusia kykyjä. Vasta kun ymmärrät voivasi muuttua ja kehittyä, pääset käyttämään täyttä potentiaaliasi. Ihmisille, jotka keskittyvät kehittymään, matkanteko on yhtä tärkeää kuin perille pääseminen.

6. Ole sisukas.
Sisua tarvitaan pitkän tähtäimen tavoitteiden saavuttamiseksi ja vaikeuksien voittamiseksi. Sisukkaat ihmiset opiskelevat enemmän ja saavat parempia arvosanoja. Sisukkuuden perusteella voikin tehdä johtopäätöksiä ihmisten menestymisestä erilaisissa kokeissa ja kilpailuissa. Onneksi sisua voi myös kehittää. Vähemmän sisukkaat ihmiset ajattelevat usein, että heillä ei ole synnynnäisiä valmiuksia menestyä. Tämä on kuitenkin harhaanjohtava aljattelutapa, sillä menestymiseen tarvitaan ennen kaikkea työtä, suunnittelua ja sinnikkyyttä. Tämän oivaltaminen auttaa sinua paitsi selkeyttämään kuvaa itsestäsi ja tavoitteistasi, myös kasvattamaan sisuasi.

7. Kasvata tahdonvoimaasi.
Tahdonvoima on kuin mikä tahansa lihas kehossasi: jos et kehitä sitä, se heikkenee. Yhtä lailla se myös kasvaa, kun sitä säännöllisesti harjoittaa. Harjoittaaksesi tahdonvoimaasi, anna itsellesi haaste, joka vaatii erityistä ponnistelua. Päätä lopettaa karkinsyönti, tehdä 100 vastalihasliikettä päivittäin tai opetella jokin uusi taito. Aina kun sinun tekee mieli lopettaa, lykätä tai unohtaa koko harjoitus, älä anna periksi. Ota yksi tällainen tavoite kerrallaan ja suunnittele etukäteen, mitä teet kun kohtaat sisäistä vastustusta. Esimerkiksi: ”Kun makeanhimo yllättää, syön kuivattuja hedelmiä.” Aluksi tämä on vaikeaa, mutta se helpottaa ajan myötä – ja tässä koko harjoituksen juju piileekin. Kun tahdonvoimasi kasvaa, voit ottaa enemmän haasteita vastaan.

8. Älä koettele onneasi.
Vaikka tahdonvoimaa voikin kehittää, muista, että sitä on silti rajallinen määrä. Älä siis yritä haukata liian isoa palaa ja asettaa liian montaa tahdonvoimaa vaativaa tavoitetta kerralla. Ihmiset ovat usein ylioptimistisia tahdonvoimansa suhteen, ja saattavat itsensä tilanteisiin, joissa kiusaus ottaa vallan. Onnistut paremmin, kun ymmärrät, ettei tavoitteiden saavuttamisesta kannata tehdä hankalampaa, kuin se jo on.

9. Keskity siihen, mitä teet – älä siihen, mitä et tee.
Jos haluat pudottaa painoa, lopettaa tupakoimisen tai vähentää TV:n katselua, suunnittele, kuinka korvaat nykyiset huonot tavat paremmilla. Jos keskityt itse ongelmaan ratkaisun sijaan, vahvistat sitä mielessäsi. Kun haluat muuttaa tapojasi, päätä mitä teet toisin. Jos esimerkiksi haluat vähentää TV:n edessä istumista, sinun täytyy päättää mitä teet sohvalle valahtamisen sijasta. Esimerkiksi: “Kun mieleni tekee laittaa telkkari päälle, laitankin radion soimaan ja otan kirjan käteen.” Kun toistat tätä uutta tapaa useamman kerran, vanha tapa alkaa hävitä ja katoaa lopulta kokonaan.

Tärkein viesti kirjassa on, että kyse ei ole siitä millainen olet, vaan siitä, miten toimit. Ja joka päivä, joka hetki, voit tehdä tuon valinnan.

PS. Tavoitteista, onnistumisen edellytyksistä ja motivaatiosta puhutaan lisää 925 Festivaaleilla syyskuussa, jolloin Heidi Grant Halvorson nousee ensimmäistä kertaa lavalle suomalaisyleisön eteen.

Essi

Essi on yksi 925 Designin Työelämämuotoilijoista. Essillä on pitkä tausta työvälineiden konseptoinnissa ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun ohjaamisessa. Asiakastyössä Essi romuttaa vanhoja asenteita ja uskomuksia sekä paketoi uusia työtapoja helposti omaksuttavaan muotoon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *